بال های سوسک

الهام بخش ساخت مواد ضد آب

***

نوعی ماده با الهام گرفتن از نوعی سوسک کویری درست شده است. فوت و فنی که این سوسک در زندگی به کار می گیرد تا آب را از هوا جذب کند، می تواند باعث ساخت تجهیزات مهندسی جدیدی شود. از این مواد می توان در ساخت سطوح خودتمیزشونده استفاده کرد، تراشه های رایانه ای را سرد نگه داشت و وسایلی برای آزمایشهای شیمیایی در سایز جیبی ساخت.

 این نوع سوسک که در شنهای خشک و آفتاب سوخته آفریقای جنوب غربی زندگی می کند، با استفاده از بالهایش که مومی و پوشیده از نقاطی برجسته و غیرمومی هستند، آب آشامیدنی را جمع آوری می کند. این نقاط غیرمومی روی بال با قدرت آب را جذب می کنند در حالی که مناطق مومی بال این سوسک داف آب هستند. این سوسک در اوایل صبح که مه از طرف آتلانتیک حرکت می کند، رو به باد قرار می گیرد و قطرات آب بع نقاط غیرمومی پشت او می چسبند.

 محققان انگلیسی ابتدا بر نحوه جمع آوری آب توسط این سوسکها تحقیقات مفصلی انجام دادند و حالا هم محققان انستیتو تکنولوژی ماساچوست(MIT) راهی یافته اند که از این الگو کپی برداری کنند و با ساختن سطحی پر از الگوهای میکروسکوپی از مناطق جاذب و دافع اب می توانند کاربردهای زیادی را برای این ماده در نظر بگیرند.

 رابرت کوهن از MIT می گوید با تقلید از این کار می توان سطوحی ساخت که تفاوتهای زیادی در توانایی جذب رطوبت دارند. در حال حاضر محققان ماده ای ساخته اند که روی ان کانالهایی جاذب آب با عرض 750 میکرومتر روی زمینه ای که بشدت دافع آب است، قرار دارد. این طراحی باعث شده است آب از یک طرف ماده به طرف دیگر ان با سرعت و انرژی زیادی حرکت کند.

 برای ساخت این ماده، لایه ای از پلیمر را با یک صفحه شیشه ای تلفیق کردند و آن را با اسید زبر و خشن کردند و سپس نانو ذرات سیلیکایی را به آن افزودند و یک ماده شبیه تفلون را روی این مواد کشیدند تا یک سطح دافع آب بسازند. سپس با افزودن محلولی از ملکول های پلیمری باردار قسمتی را هم جاذب آب کردند.

 نیروی نظامی امریکا علاقه زیادی به این تکنیک پیدا کرده است. علاقه آنها به سطوی جذب شده است که خود به خود از آلودگی پاک می شوند؛ اما به گفته محققان سازنده این سطوح، کاربردهای زیادتری برای این مواد وجود دارد. مثلاً استفاده از آنها برای سرد کردن یک ریز تراشه یا استفاده از آنها در ساخت وسایلی جیبی که حاوی تراشه های شناسایی مواد شیمیایی هستند و می توانند در مقیاس میکرو جریان مواد شیمیایی را کنترل کنند.

 به اعتقاد یکی از محققان تقلید زیستی در دانشگاه Bath، این کار اثبات کرده است که طبیعت می تواند الهام بخش مهندسی های پیچیده و فریبنده ای باشد. او می افزاید که زیست شناسی می تواند یک معلم فوق العاده گرانبها باشد.

 منبع : Newscientist

 

تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار

واحد علمی

 

 

 

دسته ها :
دوشنبه 12 4 1385 4:58

اصول امامت در یک آیه قرآن

***

﴿وَ إذِابتَلی إبراهيمَ رَبُّه‚ بِکَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ إنّي جاعِلُکَ لِلنّاسِ إماماً قالَ وَ مِن ذُرِّيَّتی قالَ لا يَنالُ عَهدِی الظّالمِينَ﴾

و [به یاد آر] هنگامی که ابراهیم را به پروردگارش به اموری بیازمود. پس او همه را به نحو کامل انجام داد. پروردگارش گفت: همانا تو را بر مردم امام و پیشوا کردم. ابراهیم گفت: و از اولاد من چطور؟ گفت: پیمان من به ستمکاران نمی رسد.

سوره مبارکه بقره:124

***

 

آنچه از این آیه استفاده می شود عبارت است از :

   1) مقام امامت برتر و بالاتر از نبوت است، زیرا خداوند بعد از نبوت ابراهیم(ع) او را کاملا آزمود و با او سخن گفت و او را امام قرار داد؛

  2) مقام امامت انتصاب خداوند است، نه انتخاب مردم (انی جاعلک للناس اماما)؛

  3) مقام امامت غیر از مقام نبوت است و با وجود پیامبران(ع)، بشر از داشتن امام بی نیاز نیست؛

  4) امام ریاست عامه بر همه مردم دارد (للناس)؛

  5) امامت عهدی است بین خدا و مدم که مردم باید با تبعیت از امام، به عهد خویش با خدا وفا کنند (عهدی)؛

  6) امام معصوم(ع) از هر گناه و خطایی مبراست (لا ینال عهدی الظالمین).

 

تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار

واحد قرآن و عترت

 

دسته ها :
دوشنبه 12 4 1385 4:56

گیاهان و میوه ها

قسمت سوم

برای مشاهده قسمتهای قبل اینجا کلیک کنید

 

  10. انار :

 انار شیرین از نظر طبیعت، سرد و معتدل و کمی، تر و در عین حال قابض است. اگر آب انار شیرین بعد از طعام خورده شود، برای تصفیه خون و تقویت کبد و یرقان و خفقان و سرفه و صاف شدن صدا و باز شدن رنگ صورت نافع است. اسراف در خوردن آن مضر است، چراکه غذا را در معده فاسد می کند و ایجاد نفخ می نماید که برای رفع نفخ، انار ترش و در مورد اشخاص سردمزاج، زنجبیل پرورده توصیه می شود.1

 پیامبر(ص) فرمودند:«انار معده را قوی و ذهن را رشد می دهد.»2

 امام صادق(ع) فرمودند:« انار را با پیه های اطرافش بخورید که معده را دباغی می کند و ذهن و حافظه را زیاد می کند.»3

 

  11. انجیر (Fig) :

 به علت وجود مقدار زیادی فسفر در انجیر، این میوه در پرورش هوش و حافظه، بسیار مؤثر است.4

 انجیر به مقدار فراوانی دارای ویتامین های A و B و C و مواد معدنی مانند: اهن، منگنز، اهک و گوگرد می باشد. خوردن انجیر با پسته و بادام جهت تقویت حافظه و قدرت تعقل و تفکر سودمند است.5

 

  12. انگور (Crape,Vine) :

 انگور مقوی بدن است، اعصاب را آرام کرده و هوش و حافظه را تقویت می کند و در ازدیاد هموگلوبین و افزایش گلبولهای قرمز خون مؤثر است، همچنین برای رفع کم خونی بدن بسیار سودمند است.6

 

  13. بابونه رومی (Roman Chamomile) :

 در کتب طب سنتی با نامهای: «بابونه»، «بابونه رومی»، «بابونه حقیقی»، «بابولج» و «بابونه شیرازی» نام برده شده است. از نظر طبیعت، گل بابونه رومی گرم و خشک است.7

 بابونه مقوی دِماغ و اعصاب، نیروی جنسی و جهت رفع تب، بلغمی و سوداوی بسیار نافع است. مصرف بابونه به صورت شربت است که آن را با عسل دم می کنند.8

 

  14. بادام (Almond) :

 بادام حاوی مقدار زیادی فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهک، گوگرد، کلر، سدیم و آهن است. مغز بادام شیرین، تقریباً یک درصد فسفر طبیعی دارد و از این جهت بهترین درمان امراض مغزی و عصبی است. همچنین برای ضعف قوای دماغی بهترین داروهاست. بادام، برای افرادی که کارهای مغزی دارند، غذایی مفید می باشد.9 بادام علاوه بر تقویت حافظه، نیروی بینایی را نیز تقویت می کند.10 

 

 پی نوشتها :

 1. معارف گیاهی،ج 2،ص 31.

 2. المحاسن،ص543.

 3. همان، ص542.

 4. خواص میوه های خوراکی، مرتضی نظری،ص 57.

 5. درمان بیماری ها به روش سنتی، اژدری، ص 28.

 6. شگفتی های غذا درمانی گیاهان، رادپویا، ص 46.

 7. معارف گیاهی، ج5، ص116.

 8. تحفه کاشف حکیم سر خانه، ص52.

 9. اسرار خوراکی ها، جزایری، ص 308.

 10. خواص میوه های خوراکی، ص 81.

 

 

تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار

 

 

 

دسته ها :
يکشنبه 11 4 1385 6:34
 

دعا ... علتِ بودن   (بخش ششم)

***

2. اگر قضا و قدر معین شده است و هر کسی سرنوشت مشخصی دارد، پس دعا کردن به چه کار می آید؟

ابتدا باید با مفاهیم قضا و قدر آشنا شویم تا نسبت آنها با دعا بهتر درک شود.

هر گاه مقدمات و اسباب یک پدیده همگی آماده شوند و تمام علل برای پیدایش آن محقق شوند آنگاه آن پدیده به مرحله قضا و حتمیّت می رسد .

یعنی قضا غیر قابل بازگشت است، در مقابل قدَر که درمورد مشخصات یک پدیده است و به تحقق یافتن آن پدیده کار ندارد.

ممکن است برخی از تقدیرات برای وقوع یک اتفاق محقق شوند، اما آن اتفاق بخاطر موانع یا مصالحی رخ ندهد، که در این صورت تقدیر تغییر یافته است. به تغییر و تبدیل مقدّرات " بداء " می گویند.

لذا وقتی شخص از درگاه خداوند متعال حاجتی را طلب می کند دو حالت پیش می آید ، یکی اینکه تمامی علل و تقدیرات برای انجام نشدن آن حاجت جمع شده اند که در این صورت آن پدیده هرگز رخ نخواهد داد.

دیگر اینکه تقدیرات و سببها برای روا شدن آن حاجت قطعی و حتمی نشده اند و راه برای تاثیر عوامل دیگر همچنان باز است. در این حالت خداوند درخواست بنده اش را مستجاب خواهد نمود.

اما در جواب این سوال که(سر نوشت هر کسی و هر چیزی مشخص است پس  دعا به چه کار می آید؟) باید گفت:

اولاً هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که سرنوشت و قضای چیزی را می داند، چون تنها خداست که از رموز و اسرار اشیاء در عالم هستی مطلع است و بر آنان اشراف دارد و اینکه سرنوشت ها در نزد خدا معلوم هستند، نباید بر ما و عملکردمان تاثیری بگذارد، چرا که انسان به حکم عقل، سرنوشت خودش را رقم می زند و در صورتیکه همت کند و عمل نیکو انجام دهد خدا نیز مقدرات نیکو برایش فراهم می نماید تا در نهایت به سعادت ابدی نایل گردد.

اما اگر بنشیند و دست بر دست بگذارد و بگوید که "خدا هر چه بخواهد به سرِ ما می آورد" چه بسا همین نا امیدی و بی همتی مانع استجابت دعایش گردد و شاید یکی از مقدراتی که مانع سعادت او بوده، همین یأس و نومیدی بوده باشد. پس خودش به دست خودش راه استجابتش را بسته است.

پس مهمترین سؤالی که در این جا از او باید پرسیده شود این است که « آیا تو خودت می دانی سرنوشتت چه خواهد شد؟»

حتماً جواب او "منفی" خواهد بود زیرا جز خدا کسی به هدایت و ضلالت بندگانش در آینده آگاه نیست و سعادت و یا شقاوت نهایی را فقط خدا می داند. چه بسیارند کسانی که خود را در گمراهی و در لبه پرتگاهِ سقوط می یابند و به این نتیجه می رسند که دیگر هیچ راهی  برای بازگشت و رسیدن به راه حق ندارند، اما خداوند رحمان به یکباره در زندگی او تحولی ایجاد می کند و او را کمک می کند تا راه خود را بازیابد. پس هیچ بهانه ای برای فرار از فعالیت و اعلام نیاز به درگاه خالق نخواهد داشت. در این صورت پروردگار متعال نیز تقدیرات عالی خود را از او دریغ نخواهد کرد. " یعلم ما تکسب کل نفس و ... " خداوند می داند که هر کسی چه کاری می کند.. آیه 42 سوره رعد

یکی از بارزترین و زیباترین جلوه های استجابت دعای بندگان را می توان در ............. ادامه دارد

 

 

تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار

 

 

دسته ها :
جمعه 9 4 1385 17:51
 

بسم رب الفاطمیون

یا رب الزهراء بحق الزهراء اشف صدر الزهراء بظهور الحجه

به اطلاع شما بزرگواران می رساند :

به مناسبت ایام عزاداری بی بی دو عالم حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها و همنوایی و همدردی با امام غریبمان حضرت مهدی فاطمه سلام الله علیهما گروه فرهنگی هنری یاس نمایشی را با عنوان یاس کبود برگزار می کند:

سوگواره نمایشی یاس کبود

نویسنده و سرپرست: بهزاد بهزادپور

کارگردان : سعید اسماعیلی

لازم بذکر است تمام بلیتهای این نمایش بصورت رایگان اهداء می شود و امید است با این کار بتوانیم لبخند رضایتی بر لبان نازکتر از گل آن یار سفر کرده میهمان کنیم و قلب نازنین حضرتش را خشنود سازیم...

از شما سروران گرامی نیز دعوت می شود که با حضور خود باعث گرمی مجلس عزای حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها و نیز تسلی بخش دل نازنین امام غریبمان باشید انشاءالله

مکان : تهران شهرک قدس خیابان ایران زمین بازاچه قدیم مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی سالن آسمان آبی

زمان : سه شنبه 6 الی 13 تیرماه 1385 از ساعت 18

برای هماهنگی و رزرو جا با آدرس :yasebeheshti@gmail.com تماس حاصل فرموده و نیز :

تعداد درخواستی و روز مورد نظر را مرقوم بفرمایید...

در ضمن خواهشمند است در صورت امکان این اطلاعیه را به دیگر دوستان نیز ارسال دارید...

چشم به راه قدوم سبزتان هستیم!

التماس دعا

خدانگهدار

اللهم عجل لولیک الفرج

 

دسته ها :
چهارشنبه 7 4 1385 4:6
 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا فاطمة الزهراء سلام الله علیها

  سوگواره نمایشی یاس کبود

کاری از گروه هنری یاس

بازدید برای اعضاء تبیان رایگان است

***

 آسمان، این شبها که می رسد عجیب بی قراری می کند و زمین داغ دلش تازه می شود و زخم شرمش سر باز می کند.

ملکوتیان حق دارند سر بر دیوار عرش بگذارند و های های گریه کنند.

مظلومیت آنچنان بر وجود تو سایه افکنده است که یادت بی اراده و ناگزیر، آتش بر خرمن وجود می افکند و خاطره ات بغض را در گلو می شکند.

چه کردند با تو که این تازیانه اعتراض جاودانه را ـ المخفیة قبرها ـ بر پشت تاریخ روا دانستی...

 

« سوگواره یاس کبود »

 نویسنده و سرپرست: بهزاد بهزاد پور

 کارگردان : سعید اسماعیلی

 اجرا : گروه هنری یاس

 زمان : 6 الی 13 تیرماه 1385 ــ از ساعت 18

 مکان : تهران ـ شهرک قدس ـ ایران زمین ـ مؤسسه فرهنگی هنری آوینی ـــ سالن آسمان آبی

***

بازدید برای اعضاء تبیان رایگان است

برای هماهنگی و رزرو جا

با آدرس: yasebeheshti@gmail.com

تماس حاصل نموده و تعداد درخواستی را اعلام فرمائید...

چشم براه قدوم سبزتان هستیم!

 

دسته ها :
دوشنبه 5 4 1385 4:51
 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا فاطمة الزهراء سلام الله علیها

  سوگواره نمایشی یاس کبود

کاری از گروه هنری یاس

***

 آسمان، این شبها که می رسد عجیب بی قراری می کند و زمین داغ دلش تازه می شود و زخم شرمش سر باز می کند.

ملکوتیان حق دارند سر بر دیوار عرش بگذارند و های های گریه کنند.

مظلومیت آنچنان بر وجود تو سایه افکنده است که یادت بی اراده و ناگزیر، آتش بر خرمن وجود می افکند و خاطره ات بغض را در گلو می شکند.

چه کردند با تو که این تازیانه اعتراض جاودانه را ـ المخفیة قبرها ـ بر پشت تاریخ روا دانستی...

 

« سوگواره یاس کبود »

 نویسنده و سرپرست: بهزاد بهزاد پور

 کارگردان : سعید اسماعیلی

 اجرا : گروه هنری یاس

 زمان : 6 الی 13 تیرماه 1385 ــ از ساعت 18

 مکان : تهران ـ شهرک قدس ـ ایران زمین ـ مؤسسه فرهنگی هنری آوینی ـــ سالن آسمان آبی

***

ورود برای اعضاء تبیان رایگان است

برای هماهنگی و رزرو جا

با آدرس: yasebeheshti@gmail.com

تماس حاصل نموده و تعداد درخواستی را اعلام فرمائید...

چشم براه قدوم سبزتان هستیم!

 

دسته ها :
يکشنبه 4 4 1385 5:9
X